La polèmica campanya d’Unió de Pagesos

La polèmica campanya d’Unió de Pagesos

Unió de Pagesos ha rebut una allau de crítiques de la dreta per la seva campanya a favor del producte local perquè un dels personatges que la promociona és el Valtònyc, mallorquí exiliat a Bèlgica, per haver estat acusat d’injúries a la corona i enaltiment del terrorisme per les lletres d’algunes de les seves cançons.
Davant aquest fet Unió de Pagesos ha emès un comunicat en el qual explica que l’objectiu de la campanya publicitària ‘Tu a casa’ vol promocionar “la conscienciació social de la importància de quedar a casa i oferir un missatge de tranquil·litat perquè l’abastiment d’aliments està garantit”. Per això diverses persones de la cultura, la comunicació i la cuina, i de ideologies molts diferents, han cedit gratuïtament la seva imatge per aquesta campanya. El sindicat diu que “més enllà de polèmiques, volem defensar el consum de producte local com a eina necessària per al desenvolupament de la pagesia mallorquina”.
La meva opinió és que davant tan noble objectiu, no sobra ningú, ni en Valtònyc, ni n’Agustín el Casta, ni en Miquel Montoro, ni en Pau Dubon, ni na Llum Barrera, ni en Toni Gomila, ni en Miquel Calent, que són altres persones que també surten a la campanya, ni ningú. Aquesta és la idea que ha volgut transmetre Unió de Pagesos. Que tots, tots, hi hem de posar el nostre granet d’arena. Pensem allò que pensem, en un moment tan delicat com aquest hem de deixar de banda les nostres diferències i tots hem de remar en la mateixa direcció. Aquest és el missatge de la campanya. I només aquelles persones que avantposen la seves idees a la supervivència i el progrés de la pagesia
mallorquina poden estar-hi en contra.
Efectivament, que un dels personatges hagi estat en Valtònyc ha creat polèmica. Tanta que Unió de Pagesos n’ha retirat la seva imatge, baldament la campanya hagi seguit amb els altres protagonistes. Però, malgrat la por que pugui fer això a qualcú, aquesta polèmica no té el perquè ser negativa pel camp balear, ans, altrament, pot ser un revulsiu per aconseguir nous clients i consumidors.
Les empreses i associacions haurien de deixar d’utilitzar personatges públics que generen visibilitat pel simple fet de ser criticats per un sector de la població per haver-se posicionat públicament en temes que no provoquen controvèrsia? Fixau-vos que en Valtòny tot sol ha donat més visibilitat a la campanya publicitària que tots els altres participants junts.
La tècnica d’usar la polèmica per a una campanya publicitària no és nova, ni aprop fer-hi. L’han usada marques tan importants com Nike i Adidas, entre moltes d’altres.
Nike va contractar el polèmic jugador de futbol americà Colin Kaepernick per a protagonitzar la seva campanya del 30è aniversari de l’eslògan Just Do it. Aquet jugador era molt mal vist pels sectors conservadors nord-americans perquè s’agenollava quan sonava l’himne americà com a protesta contra la injustícia racial, fins al punt que li va costar ser exclòs de la lliga americana. La polèmica va ser molt grossa als Estats Units, perquè els sectors conservadors deien que Nike es posicionava políticament i que es posava a favor d’una persona que havia menystingut un dels símbols més importants de la nació americana, com és l’himne. Idò bé, Nike amb aquesta campanya va aconseguir augmentar les vendes un 61%.
La protagonista de la campanya Adidas Superstar va ser la model Arvida Byström, que hi va sortir amb les cames i les aixelles sense depilar. L’anunci va causar molta polèmica i moltes crítiques. Fins i tot la model va rebre amenaces de violació, però Adidas no va retirar l’anunci i el va defensar, tot manifestant que la seva intenció era mostrar un nou concepte de feminitat que no és esclava dels estereotips. Amb aquesta campanya Adidas també va augmentar les vendes.
La conclusió és que generar polèmica pot ser positiu per donar-se a conèixer.
Des d’aquest punt de vista la campanya d’Unió de Pagesos també s’hauria de valorar positivament.
Tanmateix és prest per saber-ne les conseqüències, però jo m’atrevesc a pronosticar, que no serà diferent del que va passar amb Nike i Adidas i que, probablement, les vendes pujaran.

Sobre L'autor

Vaig néixer a Campos el 1965. Vaig estudiar EGB al Col·legi Fra Joan Ballester i Batxillerat a l'IES Felanitx. Em vaig llicenciar en Física per la UIB. Vaig ser un dels fundadors de l'OCB- Campos i la revista Ressò el 1989. Actualment en som el tresorer. Som professor de matemàtiques a l'IES Damià Huguet i president de l'Associació El Mirall, que edita la revista homònima. Som jugador d'escacs, apicultor i pagès.

Articles relacionats

Escriu una Resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.